طبق ماده 33 اساسنامه ، انجمن به منظور پیشبرد اهداف و ایفاي وظایف خود می تواند به تعداد موردنیاز ، کارگروه و کمیسیون عمومی و تخصصی دائم یا موقت از بین مدیران و اعضاي انجمن تشکیل دهد . وظایف ، تعداد اعضاء ، روش گزینش ، نوع فعالیت هر کمیسیون / کارگروه ، چگونگی فعالیت ، نحوه ی اداره و نیز نحوه انحلال آن بر اساس آیین نامه ها و مقرراتی خواهد بود که توسط هیأت مدیره تهیه و تصویب می گردد . از این رو این آیین نامه در اجراي ماده 33 اساسنامه انجمن و با توجه به نقش کمیسیون ها و کارگروه ها به عنوان یکی از ارکان مشورتی و تخصصی در 13 فصل ، 44 ماده به تصویب هیأت مدیره رسیده است .
ماده – 1 در این آیین نامه اختصارات زیر استفاده می گردند :
- ” انجمن “به جاي ” انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” اعضاي هیأت مدیره “به جاي ” اعضاي هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” هیأت رئیسه “به جاي ” هیأت رئیسه کمیسیون انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” کمیسیون عمومی ” به جاي ” کمیسیون عمومی انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” کمیته ” به جای ” کمیته های تخصصی انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” کمیسیون تخصصی ” به جاي ” کمیسیون تخصصی انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” کارگروه ” به جاي ” کارگروه هاي تخصصی ، موضوعی و مشترك انجمن صنفی کارفرمایی فناوری دیجیتال و هوشمند سازی “
- ” ذینفعان کلیدی ” یعنی ” وزارتخانه ها ، سازمان ها و نهادهایی که در کسب و کار اعضای انجمن تأثیرگذار هستند “
ماده 2 – شورای مشورتی کمیسیون ها : شورایی متشکل از رؤساي کمیسیون هاي عمومی و تخصصی ، کمیته ها و اعضاي هیأت مدیره است که براي برنامه ریزي و هماهنگی اقدامات و سیاست هاي انجمن بنا به ضرورت تشکیل می شود . ریاست و تشکیل این شورا بر عهده رئیس هیأت مدیره انجمن می باشد .
ماده 3 – کمیسیون عمومی : این کمیسیون ها بر اساس راهبردهاي انجمن و با رویکرد پاسخگویی به چالش ها و نیازهاي کلان اعضاء از طریق ارائه راه حل کارشناسی ، براي یک دوره زمانی ، از سوي هیأت مدیره انجمن تشکیل می شود . کمیسیون هاي عمومی متشکل از نمایندگان هیأت مدیره و کمیسیون هاي تخصصی و همچنین خبرگان و مشاورین از داخل و خارج از انجمن می باشد .
ماده 4 – کمیسیون تخصصی : کمیسیونی است متشکل از نمایندگان کمیته هاي تخصصی انجمن که در یک زمینه تخصصی حوزه ی فناوری دیجیتال و هوشمندسازی فعالیت می کنند و با شناسایی مسائل ، اجماع سازي و جمع بندي مطالبات صنفی ، دستور کار را جهت طرح در هیأت مدیره انجمن فراهم می سازد .
ماده 5 – کمیته تخصصی : کمیته اي است با حداقل 20 عضو ، متشکل از اعضاي انجمن که در خصوص موضوع تخصصی مرتبط با کمیته فعالیت دارند . کمیته تخصصی با هدف رفع چالش ها و ارائه راهکارهاي کارشناسی مرتبط با کمیسیون بالادست فعالیت دارد .
ماده 6 – کارگروه تخصصی : در صورتی که تعداد شرکت هاي با موضوع تخصصی مشترك کمتر از 20 شرکت باشد ، کارگروهی ذیل کمیته یا کمیسیون تخصصی مربوطه تشکیل می شود . کارگروه تخصصی متشکل از اعضاي فعال در یک زمینه فعالیت تخصصی است که زیر نظر یکی از کمیسیون ها یا کمیته های تخصصی تشکیل می شود .
ماده 7 – کارگروه موضوعی : این نوع کارگروه ها با تصویب هیأت مدیره و براي پیگیري موضوعات کلیدي کسب و کار اعضاء ، زیر نظر یکی از کمیسیون هاي تخصصی یا عمومی تشکیل می شود . فعالیت این نوع کارگروه پس از انجام مأموریت و یا رفع چالش مربوطه به اتمام می رسد .
ماده 8 – کارگروه مشترک : این نوع کارگروه ها براي پیگیري یک موضوع مشخص با یکی از ذینفعان کلیدي انجمن تشکیل می شود و فعالیت آن پس از انجام مأموریت و یا رفع چالش مورد نظر به اتمام می رسد .
ماده 9 – مجمع عمومی کمیته تخصصی متشکل از شرکت هاي عضو کمیته است .
ماده 10 – هریک از اعضاي انجمن می توانند حداکثر عضو 5 کمیته تخصصی باشند . عضویت اعضاء در کمیته هاي تخصصی توسط واحد عضویت انجمن ، با کسب نظر از دبیرخانه کمیسیون ارزیابی و تشخیص صلاحیت و بر اساس بررسی مستندات ارائه شده شرکت عضو تعیین می شود و در دوره هاي زمانی 3 ساله مورد بازنگري قرار می گیرد .
ماده 11 – شرایط عضویت در انجمن مطابق با ماده 5 اساسنامه می باشد و تشخیص تطبیق یا عدم تطبیق ضوابط تخصصی براي عضویت در کمیته هاي تخصصی نیز در اختیار هیأت مدیره می باشد که می تواند به واحد عضویت انجمن تفویض گردد .
ماده 12 – شرایط عضویت در کمیته های تخصصی انجمن ، طبق تکمیل فرم های موجود برای اشخاص حقیقی ، حقوقی و افتخاری صورت می پذیرد . طبق بند شرایط عضویت در ماده 5 اساسنامه ی انجمن ، عضویت اعضاء با ارائه ی کلیه ی اسناد ، مدارک ، گواهینامه ها ، پروانه ها ، مجوزها ، کارت ها یا هرگونه اسناد و مدارک موجود که به شفاف سازی فعالیت عضو کمک نماید قطعی می گردد .
ماده 13 – هر یک از اعضاي انجمن بر اساس مستنداتی که از زمینه فعالیت خود ارائه می نماید و همچنین در صورت تمایل ، حداقل به عضویت 1 و حداکثر به عضویت 3 کمیته تخصصی انجمن در می آید .
ماده 14 – مسئولیت بررسی و تطبیق شرایط عمومی و اختصاصی هر یک از اعضاي انجمن براي عضویت در کمیته هاي تخصصی مربوطه بر عهده واحد عضویت انجمن می باشد .
14-1 : در صورتی که مجمع عمومی کمیته تخصصی شرایطی را مازاد بر شرایط فوق براي عضویت در کمیته مد نظر داشته باشد ، پیشنهاد خود را به هیأت مدیره ارائه کرده و هیأت مدیره پس از بررسی ، در مورد شرایط پیشنهاد شده تصمیم گیري و آن را به کمیته ابلاغ می نماید .
14-2 : شرکت هایی که طبق مستندات ارسالی ، شرایط عضویت در کمیته تخصصی مورد نظر را احزار ننمایند ، موضوع توسط واحد عضویت انجمن مورد بررسی قرار می گیرد و گزارشی در این خصوص تهیه و جهت تصمیم گیري به هیأت مدیره ارائه می گردد . در این موارد تصمیم گیري درخصوص تعیین کمیته ی تخصصی مربوطه و همچنین تأیید عضویت توسط هیأت مدیره انجام می شود .
ماده 15 – هیأت رئیسه کمیته هاي تخصصی با برگزاري مجمع عمومی کمیته و انتخاب 5 الی 7 نفر از بین کاندیداي واجد شرایط ، تشکیل می شود .
15-1 : برخورداري از حق رأي و کاندیداتوري در انتخابات هیات رئیسه کمیته هاي تخصصی ، مستلزم تسویه حق عضویت انجمن است .
ماده 16 – رئیس و نایب رئیس کمیته : پس از برگزاري انتخابات هیأت رئیسه ، رئیس و نایب رئیس کمیته با رأي اعضاي هیأت رئیسه انتخاب می شوند .
ماده 17 – اختیارات و مسئولیت هاي رئیس کمیته به شرح ذیل می باشد :
- تشکیل و اداره جلسات و پاسخگویی به هیأت مدیره انجمن و اعضاي کمیته در قبال مصوبات
- سرپرستی و نظارت بر حسن انجام امور اجرایی کمیته
- هماهنگی جهت پاسخگویی به مکاتباتی که از طریق دبیرخانه انجمن و اعضاء با کمیته به عمل می آید ، پس از طرح مورددر هیأت رئیسه و اخذ مصوبه لازم در صورت نیاز
- ایجاد ارتباط مؤثر بین اعضاي کمیته با کمیسیون مربوطه ، هیأت مدیره و دبیرخانه انجمن
- تعیین دستور جلسات با نظر اعضای هیأت رئیسه ی کمیته یا رئیس کمیسیون مربوطه و انعکاس آن در دعوتنامه ها
- حصول اطمینان از تنظیم و تدوین دعوتنامه ها بر حسب موارد تعیین شده هر جلسه و ارسال به موقع آن به اعضاي هیأت رئیسه ی کمیته و دبیرخانه انجمن
- حصول اطمینان از تنظیم و تدوین صورتجلسات توسط دبیر کمیته و نظارت بر ارسال یک نسخه از کلیه صورتجلساتامضاء شده توسط هیأت رئیسه کمیته به دبیرخانه انجمن حداکثر یک هفته بعد از برگزاري جلسات و همچنین نظارت برحسن انجام سایر اقدامات اجرایی مصوبات
- حضور در جلسات کمیسیون ها ، کارگروه ها و سایر جلساتی که از طریق دبیرخانه انجمن به کمیته اطلاع داده می شود
- ارائه گزارش از فعالیت هاي کارگروه یا کمیسیون تخصصی یا عمومی که به عنوان نماینده کمیته در آن عضویت دارند ،جهت اطلاع و هماهنگی هاي بیشتر و بهتر اعضاي کمیته با عملکرد سایر بخش ها
ماده 18 – اعضاي کمیسیون تخصصی : شامل نمایندگان منتخب هیأت مدیره ، نمایندگان منتخب معرفی شده از سوي کمیته هاي تخصصی و خبرگان و صاحب نظران در داخل یا خارج از انجمن خواهد بود . خبرگان و صاحب نظران با پیشنهاد کمیسیون یا دبیر و با تصویب هیأت مدیره تعیین می گردند و داراي نظر مشورتی می باشند . ضمناً هریک از اعضاء می توانند حداکثر در 3 کمیسیون تخصصی عضو شده و فعالیت نمایند .
ماده 19 – ترکیب کمیسیون تخصصی : متشکل از نمایندگان منتخب معرفی شده از سوي کمیته هاي تخصصی ( دو نفر براي کمیسیون هاي داراي 5 کارگروه یا بیشتر و یک نفر براي کمیسیون هاي داراي 4 کارگروه یا کمتر ) و نمایندگان منتخب هیأت مدیره ( 1 الی 3 نفر با رعایت شرط تعداد فرد ) و خبرگان ، صاحب نظران و اعضای افتخاری پیشنهادي خواهد بود .
19-1 : اعضاء افتخاری در کمیسیون هاي تخصصی داراي نظر مشورتی می باشند و بهره مندي از نظر مشورتی آنها در این کمیسیون ها اختیاري است .
19-2 : برخورداري از حق رأی و کاندیداتوري در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون هاي تخصصی ، مستلزم تسویه حق عضویت انجمن است .
ماده 20 – رئیس و نایب رئیس کمیسیون تخصصی : از بین اعضای کمیسیون و از طریق انتخابات داخلی و با رأی اکثریت نسبی اعضاء در اولین جلسه ی کمیسیون انتخاب می شوند .
20-1 : شرایط کاندیداتوري براي ارکان کمیسیون تخصصی مشابه شرایط عضویت در هیأت مدیره انجمن ( ماده 32 فصل 4 اساسنامه ) است .
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیر قانونی
- نداشتن سوء پیشینه و محکومیت قطعی کیفری مؤثر
- عدم اشتهار به فساد اخلاق
- عدم اعتیاد به مواد مخدر
- حداقل 3 سال سابقه ی عضویت حقوقی پیاپی در انجمن صنفی منتهی به زمان انتخابات
- داشتن حداقل 35 سال سن
- دارای حسن شهرت و امانت داری
- دارای حداقل مدرک کارشناسی
- دارای حداقل 10 سال سابقه ی کار مفید و مستمر در شرکت های عضو انجمن
- در هیچ انجمن صنفی دیگری عضو هیأت مدیره و یا بازرسان نباشد
( اطلاعات کامل در اساسنامه ی انجمن درج گردیده )
20-2 : در صورتی که کاندیداها تمامی شرایط عضویت در ارکان کمیسیون هاي تخصصی را احراز ننمایند ، با تشخیص هیأت مدیره در این خصوص تصمیم گیري به عمل می آید .
20-3 : هریک از نمایندگان معرفی شده از سوي هیأت مدیره و کمیته ها می توانند به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی انتخاب شوند .
20-4 : هریک از اعضاي هیأت مدیره می توانند فقط در یک کمیسیون عمومی و یا تخصصی به عنوان رئیس انتخاب شوند .
20-5 : صورتجلسات انتخاب نمایندگان هیأت مدیره و نمایندگان کمیته هاي تخصصی ، براي عضویت در کمیسیون هاي تخصصی به دبیرخانه انجمن و هیأت مدیره ارائه می گردد .
20-6 : رئیس کمیسیون تخصصی می تواند بخشی از اختیارات خود را بر اساس مصوبه کمیسیون ، به دبیر کمیسیون تفویض نماید .
ماده 21 – اعضاء کمیسیون هاي عمومی : کمیسیون هاي عمومی متشکل از نمایندگان هیأت مدیره و کمیسیون هاي تخصصی ، خبرگان ، مشاوران و صاحب نظران در داخل یا خارج انجمن است . خبرگان و صاحب نظران به پیشنهاد رئیس یا دبیر کمیسیون و با تصویب هیأت مدیره تعیین می گردند .
21-1 : مشاوران و صاحب نظران در کمیسیون هاي عمومی داراي نظر مشورتی می باشند و بهره مندي از نظر مشورتی آنها در این کمیسیون ها اختیاري است .
ماده 22 – ترکیب کمیسیون هاي عمومی : متشکل از نمایندگان منتخب معرفی شده از سوي کمیسیون هاي تخصصی ( هر کمیسیون 2 نفر ) و نمایندگان منتخب هیأت مدیره ( 1 الی 3 نفر با رعایت شرط تعداد فرد ) و خبرگان ، مشاوران و صاحب نظران است .
22-1 : هیأت مدیره براي هر یک از کمیسیون هاي عمومی رئیس و نماینده/نمایندگان خود را تعیین می نماید .
22-2 : کمیسیون هاي عمومی در اولین جلسه نایب رئیس را از بین خود انتخاب می نمایند .
22-3 : هر یک از کمیسیون هاي تخصصی 2 نماینده براي عضویت در هر یک از کمیسیون هاي عمومی انجمن معرفی می نمایند .
22-4 : هر کمیسیون تخصصی جدید که با تشخیص هیأت مدیره تشکیل می شود در کمیسیون هاي عمومی کرسی خواهد داشت .
22-5 : صورتجلسات انتخاب نمایندگان هیأت مدیره و نمایندگان کمیته هاي تخصصی ، براي عضویت در کمیسیون هاي عمومی به دبیرخانه انجمن و هیأت مدیره ارائه می گردد .
22-6 : شرایط کاندیداتوري براي ارکان کمیسیون عمومی مشابه شرایط عضویت در هیأت مدیره انجمن می باشد ( ماده 32 فصل 4 اساسنامه )
( اطلاعات کامل در اساسنامه ی انجمن درج گردیده )
22-7 : در صورتی که کاندیداها تمامی شرایط عضویت در ارکان کمیسیون هاي تخصصی را احراز ننمایند ، با تشخیص هیأت مدیره در این خصوص تصمیم گیري به عمل می آید .
ماده 23 – دوره فعالیت اعضاي کمیته ها و کمیسیون های انجمن ، از زمان تشکیل و یا انتخاب هیأت رئیسۀ جدید ، به مدت سه سال می باشد.
ماده 24 – با پایان مدت مأموریت هر دوره هیأت مدیره انجمن ، فعالیت اعضاي کمیسیون ها و کارگروه هاي آن دوره نیز پایان می یابد .
ماده 25 – دوره برگزاري مجمع و انتخابات رئیس و نایب رئیس کمیته ها و کمیسیون هاي تخصصی 18 ماه است .
25-1 : با انقضاء دوره 18 ماهه کمیسیون تخصصی ، اعضاي جدید کمیسیون تخصصی می توانند نماینده خود را در کمیسیون عمومی ، ابقاء و یا جایگزین نمایند .
ماده 26 – هیأت مدیره رأساً یا بر اساس پیشنهاد دبیر انجمن ، کمیته یا کمیسیون ها نسبت به تأسیس یک کمیسیون ، کمیته یا کارگروه جدید اقدام می کند .
26-1 : هیأت مدیره پیشنهاد اولیه تأسیس را جهت بررسی به دبیر انجمن و یا کارگروهی منتخب از اعضاي هیأت مدیره که به طور موقت به همین منظور تشکیل می شود ، ابلاغ می نماید .
26-2 : دبیر یا کارگروه منتخب هیأت مدیره طی دو هفته و پس از بررسی کارشناسی ، نظر خود را به هیأت مدیره اعلام می نماید .
26-3 : هیأت مدیره پس از دریافت نظر دبیر یا کارگروه منتخب ، نسبت به تأسیس کمیته یا کارگروه جدید ، تصمیم خود را اتخاذ و اعلام می نماید .
26-4 : کارگروه منتخب هیأت مدیره شرح وظایف و سایر مستندات مرتبط با فعالیت کمیته یا کارگروه جدید را تدوین و به هیأت مدیره انجمن ارائه می نماید
ماده 27 – مأموریتهاي کمیسیون ها ، کمیته ها و کارگروه ها شامل موارد زیر است :
- برنامه ریزي اجرایی در چارچوب مأموریت ها و برنامه هاي اعلامی و منعکس شده از سوي هیأت مدیره یا کمیسیون مربوطه
- ارائه نظرات تخصصی و مشاوره اي ، پیشنهادات و راهکارهای مناسب به هیأت مدیره انجمن جهت رفع مشکلات اعضاء
- ایجاد ارتباط ، تعامل و هماهنگی در انجام امور با دبیرخانه انجمن در چارچوب تأمین منافع و تسهیل امور مورد تقاضا
- اطلاع رسانی و ارائه راهکارها و پیشنهادات درخصوص آخرین تغییرات شرایط و قوانین کشور که بر موضوع فعالیتکمیسیون / کمیته / کارگروه تأثیرگذارند
- انعکاس مشکلات مطرح شده اعضاي کمیسیون / کمیته / کارگروه به هیأت مدیره انجمن جهت انعکاس به سازمان ها ونهادهاي دولتی و غیردولتی مرتبط
- شناسایی نیازهاي آموزشی در حیطه تخصصی کمیسیون / کمیته / کارگروه و هماهنگی با دبیرخانه جهت برگزاري دوره ،به منظور بالا بردن سطح دانش تخصصی و عمومی پرسنل شرکت هاي عضو
- کسب نظرات اعضاي کمیسیون / کمیته / کارگروه درخصوص بخش نامه ها ، دستورالعمل ها و قوانین مصوب جدید کشور و انعکاس آن به هیأت مدیره از طریق دبیرخانه جهت هر گونه اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
- همکاري و کمک به واحد عضویت براي دریافت حق عضویت اعضاي کمیسیون / کمیته / کارگروه
- ارائه گزارش عملکرد فصلی کمیسیون / کمیته / کارگروه به هیأت مدیره انجمن
- ایجاد انسجام صنفی و همگرایی بین اعضاي کمیته ، کمیسیون یا کارگروه و همکاري با سایر کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه هاي انجمن
ماده 28 – معاونت کمیسیون ها و کمیته ها : براي انجام هماهنگی میان کمیسیون ها و کمیته ها و پیگیري امور اداري و اجرایی مربوطه ، معاونت کمیسیون ها و کمیته ها تشکیل می شود . این معاونت زیر نظر دبیر انجمن فعالیت می کند .
ماده 29 – وظایف معاون کمیسیون ها :
– پیگیري تمامی تصمیمات کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها از طریق دبیران مربوطه و ارائه گزارش به دبیر انجمن و رئیس کمیسیون / کمیته ها / کارگروه
– هماهنگی انجام امور اداري و اجرایی کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها
– ارجاع طرح ها ، لوایح ، پیشنهادات و گزارشات به کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها براساس نظر هیأت مدیره انجمن
– اطلاع رسانی موضوعات لازم به کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها
– پیگیري مأموریت هاي کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها به صورت سالانه و ارائه نتایج به هیأت مدیره و دبیر انجمن
– پایش و نظارت بر عملکرد دبیران کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها و ارائه گزارش به دبیر انجمن
– پیگیري مصوّبات و تهیه و تدوین گزارشات و اطلاعات مورد درخواست از کمیسیون ها
– بررسی ضرورت ایجاد کمیسیون / کمیته / کارگروه جدید و ارائه گزارش به دبیر انجمن
– سایر امور مرتبط با کمیسیون ها / کمیته ها / کارگروه ها که به پیگیري و هماهنگی با واحدهاي انجمن نیاز دارد
ماده 30 – دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه
– هر کمیسیون / کمیته / کارگروه یک دبیر خواهد داشت که پس از هماهنگی با هیأت رئیسه کمیسیون / کمیته / کارگروه از سوي معاونت کمیسیون ها به دبیر انجمن پیشنهاد و با صلاحدید وي منصوب می شود .
– دبیر ( کارشناس ) کمیسیون / کمیته / کارگروه از حیث امور مربوط به کمیسیون / کمیته / کارگروه زیر نظر رئیس کمیسیون و از حیث امور اجرایی زیر نظر معاون کمیسیون ها و کمیته ها فعالیت می کند .
ماده 31 – وظایف دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه : کلیه امور دبیرخانه اي مربوط با کمیسیون ، کمیته ها و کارگروه هاي زیرمجموعه آن ، اعم از امور اداري شامل تهیه و ثبت نامه ها و مراسلات ، دستور جلسات و صورتجلسات ، توسط دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه انجام می پذیرد . همچنین دبیر کمیسیون رابط بین کمیسیون / کمیته و دبیرخانه انجمن است .
ماده 32 – اختیارات و مسئولیت هاي کارشناس یا دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه به شرح زیر است :
– اجراي مصوبات کمیسیون / کمیته / کارگروه زیر نظر رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه
– ارائه گزارش دوره اي از عملکرد کمیسیون / کمیته / کارگروه به معاون کمیسیون ها و رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه
– انجام فعالیت هاي کارشناسی ارجاع شده و تهیه گزارش هاي تخصصی مورد نیاز کمیسیون / کمیته / کارگروه
– هماهنگی و پیگیري امور مربوط به کمیسیون / کمیته / کارگروه در تعامل با سازمان ها و نهادهاي مختلف
– دبیر می بایست دعوتنامه حضور در جلسات را بر اساس دستور جلسه مطروحه در جلسه قبل تنظیم و به امضا رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه رسانده و همراه با مستندات مربوطه پس از امضاء رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه و دبیر انجمن حداقل یک هفته قبل از تشکیل جلسه براي هیأت رئیسه ارسال نماید . دستور جلسات باید به صراحت در دعوتنامه ذکر شود .
– دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه موظف است پس از ارسال دعوتنامه و 24 ساعت قبل از تاریخ شروع جلسه موضوع برگزاري جلسه را پیگیري و از حضور اعضاء اطمینان حاصل نماید .
– مسئولیت تنظیم صورتجلسات ، پیگیري مصوبات و مستند سازي جلسات از وظایف دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه بوده و وي موظف است از کلیه نکات مطروحه در جلسات همراه با متن مصوبات هر جلسه یادداشت برداري نموده و پیشنویس تهیه شده صورتجلسات را به امضاء و تأیید کلیه اعضاي حاضر رسانده و صورتجلسه نهایی را بر مبناي آن تهیه و در جلسه بعد به امضاء کلیه اعضاي هیأت رئیسه برساند .
– دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه موظف است نسخه اي از دعوتنامه ها ، صورتجلسات و مصوبات کمیسیون / کمیته / کارگروه را که به امضاء اعضاي کمیسیون / کمیته / کارگروه رسیده ، به دبیرخانه انجمن ارسال نماید .
– در صورت نیاز به تشکیل جلسات اضطراري حسب درخواست رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه ، دبیر موظف است با ارسال فکس ، ایمیل یا پیامک و همچنین تماس تلفنی ، اعضاي هیأت رئیسه را جهت حضور در جلسه فوق العاده با ذکر و انعکاس علت ، 48 ساعت قبل از برگزاري جلسه دعوت و مطلع نماید .
– دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه موظف است نسخه اي از صورتجلسات و مصوبات کمیسیون / کمیته / کارگروه را از طریق ایمیل یا سایر بسترهاي ارتباطی به دست اعضاي کمیسیون / کمیته / کارگروه برساند .
– دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه علاوه بر رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه ، در انجام مسئولیت هاي خود به معاون کمیسیون ها و کمیته ها و دبیر انجمن نیز پاسخگو است .
– دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه از نقطه نظر انضباطی ، حضور و غیاب ، پشتیبانی و تأمین هزینه هاي مربوطه به دبیر انجمن پاسخگو خواهد بود .
– چنانچه دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه نتواند وظایف اجرایی محوله خود را برابر شرح وظایف و مسئولیت هاي تعیین شده زیر نظر رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه به طور مطلوب انجام دهد و کمیسیون / کمیته / کارگروه به این نتیجه برسد که دبیر منتخب قادر به انجام امور اجرایی مربوطه نمی باشد ، رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه کتباً موضوع برکناري و جایگزینی وي را به دبیر انجمن اعلام می کند و دبیر انجمن موظف است فرد دیگري را با هماهنگی رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه انتخاب نماید .
32-1 : دبیر هر کمیسیون ، دبیر کمیته ها و کارگروه هاي متناظر آن کمیسیون نیز می باشد . در موارد خاص به تشخیص معاون کمیسیون ها و کمیته ها و تأیید دبیر ، امکان تعیین دبیر مستقل براي کمیته یا کارگروه وجود دارد .
ماده 33 – حدنصاب تشکیل کلیه ی جلسات کمیسیون ها ، کمیته ها و کارگروه های تخصصی ، حضور نصف به علاوه یک نفر از اعضاء که یکی از آنها رئیس یا نایب رئیس کمیته باشند می باشد و مصوبات نیز با رأي اکثریت نسبی اعضاي حاضر در جلسه رسمیت می یابد .
ماده 34 – کمیسیون ها ، کمیته ها و کارگروه ها حداقل یکبار در ماه تشکیل جلسه خواهد داد و مکلفند در ابتداي هر سال تقویم سالانه برگزاري جلسات را تهیه و پس از تصویب در هیأت مدیره ، در اختیار کلیه اعضاي کمیسیون و دبیرخانه انجمن قرار دهند .
ماده 35 – کمیته ها و کارگروه هاي تخصصی گزارش عملکرد خود را حداقل به صورت فصلی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارائه می نماید .
ماده 36 – کمیسیون هاي عمومی و تخصصی گزارش عملکرد خود را حداقل به صورت فصلی به هیأت مدیره ارائه می نماید .
ماده 37 – کمیسیون هاي تخصصی حداقل هر شش ماه یکبار جلسه عمومی با حضور اعضاي کمیسیون برگزار و گزارش عملکرد خود را به اعضاء ارائه می نمایند .
ماده 38 – حضور در جلسات کمیسیون / کمیته / کارگروه قابل توکیل نمی باشد و منتخبین شخصاً در جلسات حضور می یابد .
ماده 39 – عدم حضور در 3 جلسه متوالی و یا 4 جلسه متناوب جلسات کمیسیون / کمیته / کارگروه در طول سال به معنی استعفاء از کمیسیون / کمیته / کارگروه تلقی می شود . تصمیم گیري در مورد لغو عضویت به عهده رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه مربوطه می باشد .
ماده 40 – رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه مسئول تشکیل ، اداره و تعیین دستور جلسات است .
40-1 : در صورت عدم حضور رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه ، نایب رئیس وظایف رئیس را به عهده دارد .
ماده 41 – دبیر انجمن نظرات هیأت مدیره را از طریق معاونت کمیسیون ها و کمیته ها به رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه منعکس می نماید . رئیس کمیسیون / کمیته / کارگروه پس از دریافت یادداشت دبیر انجمن ، موضوع را در دستور کار اولین جلسه قرار خواهد داد .
ماده 42 – دبیر کمیسیون / کمیته / کارگروه در جلسات داراي حق رأي نیست .
ماده 44 – در موارد مسکوت این آیین نامه ، مطابق اساسنامه و آیین نامه اداره جلسات هیأت مدیره انجمن خواهد بود .
ماده 18 – اعضاي کمیسیون تخصصی : شامل نمایندگان منتخب هیأت مدیره ، نمایندگان منتخب معرفی شده از سوي کمیته هاي تخصصی و خبرگان و صاحب نظران در داخل یا خارج از انجمن خواهد بود . خبرگان و صاحب نظران با پیشنهاد کمیسیون یا دبیر و با تصویب هیأت مدیره تعیین می گردند و داراي نظر مشورتی می باشند . ضمناً هریک از اعضاء می توانند حداکثر در 3 کمیسیون تخصصی عضو شده و فعالیت نمایند .
ماده 19 – ترکیب کمیسیون تخصصی : متشکل از نمایندگان منتخب معرفی شده از سوي کمیته هاي تخصصی ( دو نفر براي کمیسیون هاي داراي 5 کارگروه یا بیشتر و یک نفر براي کمیسیون هاي داراي 4 کارگروه یا کمتر ) و نمایندگان منتخب هیأت مدیره ( 1 الی 3 نفر با رعایت شرط تعداد فرد ) و خبرگان ، صاحب نظران و اعضای افتخاری پیشنهادي خواهد بود .
19-1 : اعضاء افتخاری در کمیسیون هاي تخصصی داراي نظر مشورتی می باشند و بهره مندي از نظر مشورتی آنها در این کمیسیون ها اختیاري است .
19-2 : برخورداري از حق رأی و کاندیداتوري در انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون هاي تخصصی ، مستلزم تسویه حق عضویت انجمن است .
ماده 20 – رئیس و نایب رئیس کمیسیون تخصصی : از بین اعضای کمیسیون و از طریق انتخابات داخلی و با رأی اکثریت نسبی اعضاء در اولین جلسه ی کمیسیون انتخاب می شوند .
20-1 : شرایط کاندیداتوري براي ارکان کمیسیون تخصصی مشابه شرایط عضویت در هیأت مدیره انجمن ( ماده 32 فصل 4 اساسنامه ) است .
- تابعیت جمهوری اسلامی ایران
- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیر قانونی
- نداشتن سوء پیشینه و محکومیت قطعی کیفری مؤثر
- عدم اشتهار به فساد اخلاق
- عدم اعتیاد به مواد مخدر
- حداقل 3 سال سابقه ی عضویت حقوقی پیاپی در انجمن صنفی منتهی به زمان انتخابات
- داشتن حداقل 35 سال سن
- دارای حسن شهرت و امانت داری
- دارای حداقل مدرک کارشناسی
- دارای حداقل 10 سال سابقه ی کار مفید و مستمر در شرکت های عضو انجمن
- در هیچ انجمن صنفی دیگری عضو هیأت مدیره و یا بازرسان نباشد
( اطلاعات کامل در اساسنامه ی انجمن درج گردیده )
20-2 : در صورتی که کاندیداها تمامی شرایط عضویت در ارکان کمیسیون هاي تخصصی را احراز ننمایند ، با تشخیص هیأت مدیره در این خصوص تصمیم گیري به عمل می آید .
20-3 : هریک از نمایندگان معرفی شده از سوي هیأت مدیره و کمیته ها می توانند به عنوان رئیس کمیسیون تخصصی انتخاب شوند .
20-4 : هریک از اعضاي هیأت مدیره می توانند فقط در یک کمیسیون عمومی و یا تخصصی به عنوان رئیس انتخاب شوند .
20-5 : صورتجلسات انتخاب نمایندگان هیأت مدیره و نمایندگان کمیته هاي تخصصی ، براي عضویت در کمیسیون هاي تخصصی به دبیرخانه انجمن و هیأت مدیره ارائه می گردد .
20-6 : رئیس کمیسیون تخصصی می تواند بخشی از اختیارات خود را بر اساس مصوبه کمیسیون ، به دبیر کمیسیون تفویض نماید .