English / Persian

رویداد جایزه ملی فناوری “نکست” برگزار می‌شود؛ از هوش مصنوعی تا منظومه‌های ماهواره‌ای

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، مخابرات کوانتومی و منظومه‌های ماهواره‌ای، خودروهای برقی، متصل، خودران و هوشمند و فناوری‌های حوزه زنجیره بلوکی، زیست فناوری و … از جمله موضوعات نخستین دوره رویداد نکست است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شقایق حق‌جوی جوانمرد؛ رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: قصد داریم در راستای کمک به توسعه فناوری‌های نوظهور جهانی در کشور و تشویق عناصر اکوسیستم برای مشارکت جدی‌تر در جهت ورود و سرمایه‌گذاری در این شاخه از فناوری‌ها، اقدام به طراحی رویداد جدیدی با نام «نکست (نوآوری، کارآفرینان، سرآمد، توسعه)» کنیم.

حق‌جوی جوانمرد، هدف از این رویداد جدید تشویقی را شناسایی و حمایت از فن‌آفرینان کشور در جهت توسعه سبد محصولات خود با بهره‌گیری از فناوری‌های نوظهور جهانی اعلام کرد.

وی اظهار کرد: در این رویداد قرار است حمایت‌های هدفمند از ایده‌هایی که شرکت‌های توانمند زیست‌بوم که کارنامه موفقی در توسعه فناوری از خود به جای گذاشته‌اند و بلوغ فناوری خود را به اثبات رسانده‌اند، صورت پذیرد تا منشاء خلق محصولات جدید در سبد محصولات دانش‌بنیان کشور با عمق فناوری بالا باشد.

جوانمرد گفت: مهمترین هدف این رویداد گسترش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و تمرکز بر فناوری‌های پیشران است که در پیشرفت‌ها و نوآوری‌های امروز در حوزه‌های گوناگون و سیستم‌های مختلف پدیدار می‌شوند.

وی افزود: براساس رصد فناوری‌های نوظهور جهانی و با نظر به نقشه جامع علمی کشور و ستادهای توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، نخستین دوره جایزه ملی فناوری نکست در سه حوزه برگزار می‌شود.

جوانمرد هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت چهار را به عنوان نخستین موضوع این رقابت عنوان کرد و افزود: این حوزه شامل هوش مصنوعی مولد، هوش مصنوعی قابل اعتماد، یادگیری تقویتی، مدیریت تصمیم، بینایی ماشین، پردازش زبان های طبیعی، عامل‌های مجازی، رباتیک، دفاع سایبری و بیولوژی محاسباتی است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی گفت: اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکرو الکترونیک شامل توسعه زیرساخت شبکه ملی اطلاعات، مخابرات سیار نسل پنج، امنیت شبکه، الکترونیک، میکروالکترونیک و مدارات مجتمع، هوشمندسازی و اینترنت اشیا، مخابرات کوانتومی و منظومه‌های ماهواره‌ای، خودروهای برقی، متصل، خودران و هوشمند و فناوری‌های حوزه زنجیره بلوکی را دومین حوزه این رویداد اعلام کرد.

وی در ادامه حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی شامل طراحی سویه و ویرایش ژنوم، درمان‌ها و واکسن‌های مبتنی بر mRNA، ایمونوتراپی سرطان، سلول درمانی و ژن درمانی، ویروس درمانی سرطان، مهندسی پروتئین، اصلاح‌نژاد مولکولی، کیت‌های تشخیصی مبتنی بر آنتی بادی/ آپتامر را سومین حوزه مرتبط با جایزه ملی نکست اعلام کرد.

جوانمرد با بیان اینکه، برگزارکننده این رویداد ملی، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان است، افزود: این جایزه، مختص شرکت‌هایی است که پیش از این توانمندی‌های خود را اثبات کرده‌اند و سال گذشته حداقل 5 میلیارد تومان فروش داشته و در فناوری‌های جدید حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی نوع جوایز اعطایی به برگزیدگان را شامل سه طرح منتخب در موضوعات یاد شده است عنوان کرد و گفت: جایزه رتبه اول طرح منتخب 5 میلیارد تومان و 15 میلیارد تومان تسهیلات است.

جوانمرد جایزه رتبه دوم را 3 میلیارد تومان به همراه 9 میلیارد تومان تسهیلات و جایزه طرح سوم منتخب را 2 میلیارد تومان به همراه 6 میلیارد تومان تسهیلات اعلام کرد.

آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری، کارآفرینان، سرآمد، توسعه)؛ روز چهارشنبه 2 اسفند ماه 1402، ساعت 18:30 در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حوزه‌های “هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت چهار”، “اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکرو الکترونیک” و “حوزه زیست فناوری و زیست مهندسی” برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تنسیم

adminadminadminadmin

دیدگاهتان را بنویسید